• IGA - האגודה הישראלית לגרפולוגיה יישומית
  • דף הבית
  • אודות
    • רקע על האגודה
    • קוד האתיקה
    • בעלי תפקידים
  • מהי גרפולוגיה
    • הגדרה ויישומים
    • שאלות ותשובות
    • רקע היסטורי
  • עיון
    • מאמרים
    • טיפולוגיות
    • עלוני האגודה
  • מוסמכי האגודה
  • גלריה
    • מאירועי האגודה
    • כנס האגודה 2017
  • בחינות הסמכה
    • תנאי קבלה
    • פרטי הבחינה
    • טופס הרשמה
    • רשימה ביבליוגרפית
  • ספריה מקצועית
    • רשימת הספרים
    • השאלת ספרים
  • צור קשר
  • בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו בפייסבוק
האגודה הישראלית לגרפולוגיה יישומית
  • IGA - האגודה הישראלית לגרפולוגיה יישומית
  • דף הבית
  • אודות
    • רקע על האגודה
    • קוד האתיקה
    • בעלי תפקידים
  • מהי גרפולוגיה
    • הגדרה ויישומים
    • שאלות ותשובות
    • רקע היסטורי
  • עיון
    • מאמרים
    • טיפולוגיות
    • עלוני האגודה
  • מוסמכי האגודה
  • גלריה
    • מאירועי האגודה
    • כנס האגודה 2017
  • בחינות הסמכה
    • תנאי קבלה
    • פרטי הבחינה
    • טופס הרשמה
    • רשימה ביבליוגרפית
  • ספריה מקצועית
    • רשימת הספרים
    • השאלת ספרים
  • צור קשר
  • בקרו אותנו בפייסבוק בקרו אותנו בפייסבוק
לה סן
לה-סן היה פסיכולוג ופילוסוף צרפתי. 
תורתו היא בעיקרה תורת אופי, בשונה מתורת אישיות (כמו יונג למשל). תורתו תורגמה לגרפולוגיה על-ידי אמיל קאי. 

לפי הגדרתו, הנתונים המולדים יוצרים את השלד המנטאלי של האדם. האופי שלנו הוא מבנה בסיסי שנוצר ע"י הגנים ומועבר אלינו בתורשה. לדעת לה-סן, האופי הוא דבר קבוע ובלתי משתנה ומהווה את הזהות של כל אינדיבידואל.

האופי הוא החלק הקבוע באישיות. האישיות מתגבשת בהתאם לתכונות נלמדות ונרכשות ובהתאם לנסיבות חיים וחוויות שהאדם חווה במהלך חייו. האופי, לעומת זאת, אינו משתנה, גם נוכח התנסויות שונות. אולם, חוויות שונות יכולות לעמעם או להדגיש נקודות אופי שונות באישיות.

על-פי לה-סן, האופי מורכב משלושה מרכיבים מרכזיים:

אמוציונאליות (ריגושיות) - E, אקטיביות (פעילות) - A והתגובה שמתחלקת לשניים: ראשונית (פרימרית)-  P  ומשנית (סקונדרית) - S .

בכל אחד מאיתנו קיימים שלושת המרכיבים הללו במינון שונה. על-בסיס שלושת המרכיבים הללו הוא יצר טיפולוגיה בת שמונה טיפוסים.

האמוציונאליות\ריגושיות   (E/nE)

אדם ריגושי הוא אדם שמייחס חשיבות לאירוע ללא פרופורציה לחשיבותו האובייקטיבית.
השפעת האירועים משתנה מאדם לאדם. אירוע שמשאיר את רישומו על אדם אחד, יכול להשאיר אדם אחר אדיש. לכן האבחון של האמוציונאליות מונחה ע"י החשיבות שמייחס האדם לאירועים שונים שהוא חווה. 

ההבדל בין אדם ריגושי לאדם לא-ריגושי הוא בעוצמה שהאירועים משפיעים עליו. ככל שיש פער גדול יותר בין האירוע האובייקטיבי לבין אופי ההתייחסות אליו, ניתן לומר שהריגושיות היא גבוהה. 

ביטוי האמוציונאליות בכתב:  תמונה כללית של תסיסה וחוסר שקט בכתב.  ככל שהריגושיות גבוהה יותר, כך התנודות קיצוניות יותר. חוסר אמוציונאליות בכתב:  חוסר אמוציונאליות מתבטא בסדירות הכתב, תמונה כללית מתונה.

אקטיביות\פעילות: (A/nA) 

אקטיביות על-פי לה-סן היא מניע פנימי לפעילות. לא כל אדם עסוק, ניתן לומר עליו כי הוא פעיל או אקטיבי. אקטיביות אמיתית היא האקטיביות הנובעת מפנימיותו של האדם. אדם אקטיבי הוא מי שמחליט לעשות משהו, או מציב לעצמו מטרה, ויעשה הכול למען השגתה. 

ביטוי האקטיביות בכתב: תמונה כללית של עוצמה, כיבוש השטח, נוכחות. רושם כללי של דינאמיות ופרקטיות, יותר שחור מלבן. חוסר אקטיביות בכתב: תמונה כללית חסרת עוצמה ונוכחות. כתב קפוא, יציב, סטטי. דורך במקום. ללא התקדמות אמיתית. 

צורת התגובה: הפרימרית/ הראשונית והסקונדרית/ המשנית (S/P)

תגובה פרימרית היא תגובה מיידית לגירוי. תגובתו לרוב אימפולסיבית, מהירה, בעלת עוצמה וקצרת מועד.
ביטוי הראשוניות בכתב: תמונה כללית –כתב תוסס, דינאמי, פרוגרסיבי, נזרק, אימפולסיבי.

התגובה הסקודנרית, לעומת זאת, היא תגובה מעוכבת. תגובה איטית לטווח ארוך. התגובה נדחית לשלב מאוחר יותר, רק לאחר שהוסקו המסקנות. 

ביטוי המשניות בכתב: תמונה כללית –כתב מאורגן, מסודר וסדיר, רגוע, מאופק.
 
הטיפוס הכולרי (A.E.P)
אפיון מרכזי
אופטימי, מוחצן וחם, מפגין רגשות ומגלה יוזמה.

אי אפשר שלא להרגיש בנוכחותו. לוקח ללב וישיר. איש מעשה החי באינטנסיביות את ההווה. אוהב את החיים, בעל כושר הסתגלות מהיר גם לאנשים וגם למצבים. חיוני, פעיל ותמיד שמח לעזור. הפרימריות מאידך הוא לא לומד מלקחי העבר, דבר הגורם לחוסר עקביות בדעותיו. חולשתו היא בפזיזותו. נוטה לאימפולסיביות, אוהב שינויים. תמיד מביט קדימה ומחפש אופציות חדשות וסיכונים חדשים. 
הטיפוס הכולרי (A.E.P)
הטיפוס התשוקתי ( A.E.S )
אפיון מרכזי 
נמרץ ונחוש בדעתו.

בעל כושר ריכוז, נחרץ ונחוש.

בעל יכולת לחתור לקראת יעד מסוים ומעדיף מטרות ארוכות טווח.

הוא מאופק ולעיתים ביישן.

אינטנסיבי ובעל אישיות חזקה המאפשרת לו להתמודד היטב עם קשיים ומכשולים.

הוא "מבזבז" מעט מאוד זמן על שינה ומנוחה, ותפוקתו בעבודה רבה. כמו כן, הוא דורש מאחרים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של עצמו ולא סובל ביצוע גרוע או עצלות.
הטיפוס התשוקתי ( A.E.S )
הטיפוס העיצבי (מ-nA.E.P)
אפיון מרכזי
בעל צורך בגיוון ועניין.

תוסס. האנרגיה שלו רבה, אך אינה מנותבת למטרות מוגדרות.

מגיב מידית ובצורה לא מאורגנת לכל גירוי.

מצב רוחו משתנה ובלתי צפוי. התלהבות רבה לצד דעיכה. מתלהב מרעיון משום שתגובתו ראשונית, אבל ברגע שצצה בעיה, הוא מרים ידיים ומתייאש.

חי את הרגע, לא לומד משגיאות העבר ולא מודאג ממה שיקרה בשבוע הבא. מחפש תמיד אחר התרחשויות, מתקשה להתמיד בתחום כלשהו לטווח ארוך. כתוצאה מכך הוא חש חוסר אונים, פסימיות ורגש נחיתות, עליהם הוא מחפה בגישתו הספונטאנית והרושם שהוא עושה על הזולת. 
הטיפוס העיצבי (מ-nA.E.P)
הטיפוס הסנטימנטלי (nA.E.S)
אפיון מרכזי
מופנם ופגיע. מהורהר, מודאג ולא מרוצה מעצמו.

יש תסיסה רגשית, אך היא נשארת בפנים, ומתבטאת בחוסר יכולת להחליט ובהססנות.

הרגשות הולכים ומצטברים. בכך נוצרות עכבות. בשל המשניות שלו הוא לא גלוי, מתרגש מכל דבר, תמיד נפגע.

מתקשה להתאים עצמו לדברים חדשים. רגשן ומלנכולי. נוטה לזעפנות, לשתיקה רוגזת וביישנות. הוא מצפוני ובעל ביקורת עצמית. חושש מכישלון. אינדיבידואליסט. תגובותיו דרמטיות, הכול הוא לוקח בעוצמה וברצינות. הכול מאוד חשוב והוא משקיע ומעורב.  
הטיפוס הסנטימנטלי (nA.E.S)
הטיפוס הפלגמטי (nE.A.S)
אפיון מרכזי
בעל מזג יציב.

אובייקטיבי ודיסקרטי.

פעיל, אבל תגובתו לגירויים מופחתת, כלומר פחות מושפע ממה שקורה סביבו. בעל שליטה עצמית ומשמעת עצמית.

עובד בדרכו השקטה, לא מאבד עשתונות, משלב דינאמיות עם סבלנות והתמדה.

נתפס לעיתים קרובות כאדיש. אולם הוא אינו אדיש כלל וכלל, רק פועל בדרכו ובשקט. הוא רגוע, מסור, יעיל ויציב. 
הטיפוס הפלגמטי (nE.A.S)
הטיפוס הסנגוויני (nE.A.P)
אפיון מרכזי 
חוש מעשי דומיננטי, מציאותי וקולט מהר מאוד הזדמנויות.  

מוחצן קר. מתערה בחברה, אך מתוך קרירות.

איש עסקים טיפוסי, מדבר היטב, אהוד על אחרים, אך אינו מפסיק לחשוב על אינטרסים כלכליים ועסקיים.

הוא ריאלי ומעשי, מהיר בחשיבתו, מנומס, משקיע תשומת לב באחרים.

אוהב את הנאות החיים, אוהב תנועה, ספורט ויוזמות.

יש לו טביעת עין טובה.
הטיפוס הסנגוויני (nE.A.P)
הטיפוס האמורפי (nA.nE.P)
אפיון מרכזי 
חי את הרגע.

חסר חוש מעשי, עצלן וחסר כוח החלטה.  

טיפוס שכאשר אנו פוגשים בו איננו יודעים אם הוא מוצא חן בעינינו. הוא לא משאיר שום רושם. כאילו אדם ללא אישיות.

הוא לא מתכנן את העתיד. לא מודע לסכנות. זקוק לגירויים. יכול להיות אינטליגנטי, אבל תמיד הוא אדיש.

בראש מעייניו – צרכיו האישיים.

לא ממושמע, לא אוהב מסגרות נוקשות. לא מתרגש. מרים ידיים בפני כל מכשול.

הוא עקשן, אבל בצורה פסיבית. מתעקש על מה שאינו רוצה לעשות, מתוך עצלות. 
הטיפוס האמורפי (nA.nE.P)
הטיפוס האפאטי (NA.NE.S)
איפיון מרכזי
אדיש , אך בעל חוש חובה. טיפוס שתקן וחסר חיים.

איש של כבוד, יציב ובעל עקרונות. בעל הרגלים קבועים ונאמנות.

כן וזהיר, חסכן בד"כ, לפעמים יותר מדי. הוא משעמם, סגור, מדבר מעט וצוחק עוד פחות מזה.  

לעומת הסנטימנטאלי, חסר חיים פנימיים וריקני. הכול אצלו כבד. עקשן ומשמר את הקיים.

יותר מובל מאשר מוביל. כוחו בעמידתו – עקשנותו יותר מאשר בכוח רצונו. דבק מאוד בעמדותיו ובדעותיו.  אופיו קודר, עצוב, אין עליות וירידות במצבי הרוח.
הטיפוס האפאטי (NA.NE.S)
  • מידע כללי
    • אודות האגודה
    • אתיקה
    • גרפולוגיה מהי
  • גרפולוגיה יישומית
    • מאמרים
    • מבחן הסמכה
  • דרכים ליצירת קשר
    • פקס: 08-9478478
    • נייד: 052-4636691
    • דוא"ל יוסי דמתי, יו"ר: yosigrapho@walla.com
    • דוא"ל רונית גיטלמן, רכזת האגודה: ronitit@013.net
    • כתובתנו למשלוח דואר: רחוב פלאוט 10 פארק המדע רחובות
צרו קשר עכשיו !

EMAIL:

URL:

© כל הזכויות שמורות ל - IGA - האגודה הישראלית לגרפולוגיה יישומית
חזרה לראש הדף